Ik ga op reis en neem mee...
- Brechtje Roos
- 2 mei
- 2 minuten om te lezen
en wat doen de thuisblijvers dan?

Wat doe jij zoal in de zomer? En op muziekgebied? Toen ik nog gewoon alleen maar uitvoerend muzikant was, zette ik mijn instrumenten lekker in de olie en liet ik ze een paar weken liggen. Al pakte ik er altijd één of twee in als reisbagage. Een sopraan in de dag-rugzak past er meestal wel bij toch? Zo zijn heel wat medereizigers getrakteerd op spontane concertjes in Portugal, Griekenland en Frankrijk. Waarbij die in de Franse kapel middenin in het bos na een lange stiltewandeling mijn favoriet is.
SUMMERSCHOOL Tegenwoordig ga ik op vakantie juist buiten de zomervakantie. En ik ben niet de enige;). Vooral de oudere spelers reizen veel. Maar juist niet in de zomerperiode. Daarbij kwam er jaren geleden een leerling op mijn pad die graag loyaal bleef aan haar eigen docent, maar toch ook eens van mijn lessen wilde proeven. Dat kon dus mooi in de vakantie van haar vaste docent en ze noemde het haar eigen 'summerschool'. Bedankt nog Froukje voor je goeie idee!
REACTIE
Mijn docent complimenteerde me met mijn grotere ritme- en maatgevoel. Ik heb toen maar eerlijk 'opgebiecht' dat ik bij jou de Zomermuziekschool heb gevolgd. Jantien, blokfluit. Zomermuziekschool '24.
Per heden kun jij je weer opgeven voor de Zomermuziekschool: je korte persoonlijke muziekcursus waardoor jij een andere kijk (en een fris oor) kunt krijgen voor je muzikale uitdagingen. Een mooie kans om eens een andere kant van muziek te horen, want elke muziekdocent heeft hoe dan ook zijn (m, v, x) eigen aanpak. Een aanpak die niet altijd hoeft te matchen met jouw manier van leren en oppikken. Of je durft bij een ander gewoon andere dingen;).
Hoe dan ook heb ik in de 30 jaar dat ik lesgeef veel muzikale kwartjes horen vallen bij mijn volwassen leerlingen. Spelers die vaak al jaren musiceerden en door nieuwe Zomermuziekschoolinzichten met nog meer plezier verder speelden. En bijna iedereen deed nieuwe ontdekkingen.
Ā
EERSTE KEER IMPROVISATIE Het viel me op hoe ik op een andere nadrukkelijke manier bewust werd van mijn instrument en hoe ik deze hanteerde, tegelijk werd het makkelijker om het onderlinge contact in stand te houden en te volgen. Ik werd me bewust van de meerwaarde en vooral van de onderlinge verbinding maar ook hoe die soms wegviel en ik er weer naar opzoek ging, steeds bewust van de aanwezigheid en actie van de ander. Het opende een nieuwe wereld. Zo ben ik begonnen met improviseren. Lees de uitgebreide reactie van Zomermuziekschoolleerling Erik via onderstaande link.
Ā
En zo zijn er spelers geweest die de Zomerschool aangrepen voor meer ritmegevoel, meer speelplezier (en minder speelangst voor publiek), slimmer oefenen of makkelijker versieringen maken.
Ā
JOUW MUZIEKTHEMA Kom gerust met een heel ander muziekonderwerp dat jij graag met mij als je persoonlijke gastdocent eens onder handen zou willen nemen.Ā
Je bent welkom tussen juli en september in Zwolle, Amstelveen of Utrecht. Opgeven kan vanaf heden en aarzel niet eerst je vragen te laten horen. Ik luisterā¦
Plezier ondertussen met spelen!
Comments