Hoe je van klassieke muzieknoten jóuw chocola kunt maken.

De titel van dit blog werd me in de schoot geworpen dankzij de reactie van een leerling van me. Een dwarsfluitiste die ik zowel on- als offline lesgeef. Yep. Je leest het goed: een dwarsfluitiste die ik- als blokfluitpedagoog- coach. Want misschien is dat een beter woord in dezer. Zoals ik naast blokfluitisten en dwarsfluitisten ook klarinettisten, hoboïsten en violisten tegenover me heb zitten. On en offline. Uit de regio en uit den lande.
MUZIEKLES
Minder gek dan het lijkt denk ik, interpretatieles. Het doorgronden van de lagen in muziek. Chocola kunnen maken van alles wat opgeschreven is. Of krachtiger verwoord: muziek kunnen maken van noten, zoals deze volwassen leerling mijn lesaanpak omschrijft. Iets wat ik vaker terugkrijg van leerlingen. Dat er schellen van hun oren vallen. Klinkende kwartjes. Over de gelaagdheid in muziek. Over het herkennen van wat er in muziek allemaal gebeurd. En hoe je daar dan als speler mee kunt spelen. Jouw eigen chocola van muziek kunt maken.
INTERPRETEREN
Interpretatieles dus. Samen het muziekstuk van je keuze induiken. Waar wordt het spannend en hoe komt dat? Waar voel je rust. Wat zijn muzikaal logische plekken om adem te halen. Om te ontspannen. Waar versier je? Hoe versier je? Wat is het thema en doet de bas daar toevallig iets mee? Of komt het driedubbel omgekeerd nog ergens terug? Wat gebeurt er met de muziek als de melodie stijgt? Hoe kun je dat nog beter laten horen? Of is dat te cliché en wil je juist niet meegaan in die eerste impuls? Hoe bepaal je dat dan? Vragen die je jezelf kunt stellen. En anders doe ik dat wel;). Vragen waar heel vaak geen eenduidige antwoorden op zijn trouwens. Zoals bijna niks zwart wit te stellen is in muziek. Dat maakt haar zo krachtig, leuk en multiflexibel.
BACH
Dikke kans dat je als fluitist, violist of klarinettist wel eens muziek van Bach speelt. Of een mooie fantasie van Telemann. Een duet van Blavet. Gelijk heb je. Laat dat nu precies de stijlperiode- barok- zijn waar ik specialist in ben. Preciezer gezegd: ik ben specialist in Oude Muziek- muziek uit de 14e tot en met de 18e eeuw is my cup of tea. Naast vrije impro trouwens. Ik geef met plezier en luchtige aanpak mijn kennis, gedachten en ideeën door aan spelers. Zodat jij meer muziek-speel-ideeën krijgt.
Blokfluitisten van alle niveaus zijn welkom; als ‘andere instrumentalist’ dien je zelf al wat wegwijs te zijn op je melodie-instrument als fluit, hobo of viool. Want aan basale speeltechniek kan ik je niet helpen. Maar het grootste deel waar muziek maken uit bestaat Ãs dat interpretatiespel en daar coach ik je graag in.
AFSPRAAK Een interpretatieles is prima te volgen via beeldbellen. Hartstikke veilig mocht er weer iets gebeuren op coronagebied. Een kennismakingsles is zo afgesproken. Kun je daarna beslissen of je een paar keer met een bepaald werk en je vragen langskomt of regelmatig je gezicht laat zien en je spel laat horen. On of offline.
Laat direct van je horen en speel ze ondertussen!
PS Vergeet vooral de woorden van Mahler niet: Het belangrijkste van de muziek staat niet in de noten.
Comments