‘Verleidelijk en tastbaar’

Reactie op o.a. intro dat ik maakte op première van hedendaags werk, festival Dag in de Branding Den Haag.

‘Watts’ (uit: ‘How to live a life’), Peter Adriaansz, in de Electriciteitsfabriek in Den Haag, 10 maart 2018.
Introductie: Brechtje Roos

Alleen op glad ijs komen constructies in beweging. Oók conceptuele. In woord of formule op doorslaand papier, op het píjnlijk nauwkeurige mechaniek van een piano, op bikkelharde steen en in vluchtige digitale wolkenvelden. Hoe anders worden ze levensvatbaar? Niet in het Nirvana. Alleen op de testbaan en rollercoaster van de uitvoering: op aarde. Boerenverstand.
In ‘Watts’ onderzoekt Peter Adriaansz ‘absoluutheid en context-werking’. In de muziek, in de kunst.. ‘Ensemble Klang’ speelt de partituur, Alan Watts vertelt, op band, onverstoord over tijd en ruimte als sociale afspraak, en het is krakend koud in de Electriciteitsfabriek in Den Haag. Al vanaf ‘papier’ is de compositie ‘Watts’ idee én werk in uitvoering, zonder ‘programmatische’ inleiding, maar mét de min of meer toevallige ‘voorgeschreven’ omgevingsfactoren. ‘Im Geschehen’, in een vochtige fabriekshal, wordt de luisteraar gedwongen om keuzes te maken. Luisteren we naar de musici, naar het gekuch van je buurman, naar Alan Watts, of op een of andere manier toch symfonisch? Of vallen we in slaap? Zoals de jongste luisteraars.
Geen gemakkelijke klus voor Brechtje Roos. Haar introductie, gebonden aan een ‘neutraal’ protocol’, spitst zich toe op het beschrijven, begrijpen en beleven van zowel muziek als klank, als meest directe uitdrukking van emotie én lichaam. Niet de compositie maar de stem. Niet de partituur maar de muziek. Laat je ‘bagage’ vanavond thuis! Verleidelijk en tastbaar lukt het Brechtje Roos haar focus óver te brengen. “Ga in een draad zitten”, om je te ‘vertakken’ en verbinden met een weefsel van ritme door een horizon van klank en toon: en “leg de loep op jezelf”. Om te kunnen luisteren naar de muziek van vreugde maar ook die van je verdriet: in je eigen lichaam. En word wakker. ‘Watts’ mag beginnen.

(…)

Alexander Kowollik