support

DONEREN
Draag jij de projecten van deze muziekverteller een warm hart toe? En zou je mij dat willen laten merken? Leuk! Helpen kan altijd! Hoe? Door andere muziekliefhebbers uit te nodigen. Door mij ‘cadeau te geven’. Ik pas altijd in een huiskamer. Bovendien hebben veel mensen al genoeg spullen, vaak geen echte verlangens en wat is er leuker dan samen luisteren naar muziek? Duurzaam bovendien;). Mijn aanpak en projecten financieel extra waarderen kan ook. Je bent niet de enige;)

Maak je gift over op Triodos Bank NL69 TRIO 0390460753 t.n.v. B.R. Roos o.v.v. donatie en je mailgegevens. Sponsoring kan ook. Neem dan even contact op voor tegenprestaties.

POURQOUI
Mijn hele professionele leven laat ik mensen luisteren. Tot 2010 gebeurde dat voornamelijk in concertvorm op kamermuziekpodia in binnen- en buitenland als uitvoerend muzikant. Sinds 2012 timmer ik aan de weg als pionierend muziekverteller met projecten op het snijvlak van de podium- en muziekeducatiewereld. Projecten om wijzer van te worden. Publiek luistert naar muziek, naar zichzelf, naar elkaar en (dus) naar de wereld.

WAT DE BOER NIET KENT
Nieuwe pionierende projecten komen lastig bovendrijven in deze overvolle wereld. Omdat de vorm anders is. De aanpak ongehoord. Maar projecten zijn daarom niet minder waardevol. Daar getuigen reacties van publiek en profs gelukkig van. ‘Een verrijking voor de ziel’ wordt vaak verzucht door luisteraars en opdrachtgevers.

Mijn weg meandert. Een pionier kan vele kanten op: opdrachtgevers komen met specifieke vragen, nieuwe invalshoeken doemen, de actualiteit vraagt om nieuwe aanpak of er komt een mooie samenwerking op mijn pad. Wegen liggen open en worden gemaakt. Unieke, eenmalige projecten vragen vaak om dito aanpak. Ze vragen om toewijding en hoge (tijds)investeringen. Dat betaalt zich uit in van alles (mooie reacties, nieuwe samenwerkingen, veel ideeën) behalve een redelijk inkomen.

Dit komt mijns inziens onder andere door een aantal zaken:

ÉÉN
In onze huidige maatschappij lijkt het vooral te gaan over van tevoren berekende zekerheden en garanties over te behalen resultaten. Deze overtuigingen staan haaks op de wegen van creativiteit, op nieuwe nog te ontwikkelen projecten. Veel podia en organisaties spelen op safe. Net als veel publiek. Muziekeducatie is wegbezuinigd. Kortom, er wordt nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe, immateriële projecten. Terwijl er wel gezocht wordt naar het resultaat van mijn projecten: zelf-ontwikkeling, rust en verbinding met elkaar.

TWEE
Sinds mei ’19 weet de hele wereld het. Zeker als je grote kranten leest: gages van muzikanten (en deze muziekverteller) zijn ver beneden peil. Denk aan uurlonen tussen €15-€30 netto voor hoog opgeleide muziekprofs. Vaak wordt er zelfs vanuit gegaan door publiek en opdrachtgevers dat er gratis wordt gewerkt. En het woord hobby valt regelmatig. Onderaan deze tekst vind je linkjes die verwijzen naar de achtergrond van dit tekstblokje.

DRIE
Aan tijdsinvesteringen mijnerzijds geen gebrek. Ik zorg dat mijn materiaal er goed uitziet, ben pro-actief in de wereld en online. Ondanks stress om geld, blijft mijn creatieve energie stromen. Verzin mij (en luisteraars) rijk met geweldige plannen. Alles binnen de mogelijkheden die ik zelf heb. Financieel is het knokken. Harder werken kan nauwelijks. Sparen kan niet. Kortom, ik heb dus geen potje voor trainingen, opfriscursussen, verdieping of inhuur van diensten van derden terwijl dat voor meer werk wel nodig is.

Om verder te komen, heb ik af en toe expertise van profs uit andere vakgebieden nodig. Experts die wél betaald worden naar waarde. Denk aan uurlonen tussen €75-€120. Iedereen die een beetje kan rekenen, snapt mijn onvermogen tot financiële investeringen. Er bestaan wel wat subsidiepotjes. Ik heb ze om allerlei redenen nog nooit ingezet. Onderaan de mail vind je een link naar een artikel van mij bij Cultuurpers dat daar over gaat.

Oh ja, natuurlijk steek ik heus hand in eigen boezem. Dat doe ik vaak publiekelijk. Lees de woorden over verantwoording nemen maar. Ook bij Cultuurpers (2015). Creatieven dienen zich zakelijker en bewuster op te stellen. Ik ben er hard mee bezig.

VIER
Afgelopen zomer waren er bijna 40 donateurs (waarvan 0,5% sponsor) die binnen 3 weken een dikke 100% bij elkaar doneerden en er zo voor zorgden dat ik via crowdfunding mijn herpositioneringstraject in samenwerking met Studio Laucke Siebein helemaal kan volgen. Ik zit er middenin (het is nu okt ’19). Resultaten worden naar verwachting eind 2019 zichtbaar. Geweldig gevoel dat velen zo in mijn werk geloven. Een onbetaalbaar gevoel!

Hoe dan ook. Mijn stap naar het gelukkig maken van nog meer luisteraars door hen de kracht van muziek te laten ervaren en mijn stappen naar andere opdrachtgevers kan ik alleen maken met hulp van jou. Hulp op allerlei manieren is zeer waardevol en brengt veel teweeg bij mij (en in de wereld).

Waarvoor mijn welgemeende dank!
A suivre,

Brechtje

REACTIE
Brechtje Roos richt zich op de artistieke inhoud van het concert en stelt vragen. Verwacht dus geen opsomming van feiten of een chronologische benadering bij haar inleidingen en presentaties. Zij associeert met geluidsfragmenten en opent op die manier oren van luisteraars. Misschien wel de ziel. Een inleiding van Brechtje is eerder uitdagend dan beschrijvend en stemt tot nadenken.
Gert Gering- programmeur Theaters Tilburg.

LINKJES
Artikelen over geld en muzikanten in Trouw, Volkskrant, Parool
Artikel over o.a. subsidie bij Cultuurpers
Artikel over NEE zeggen als muzikant bij Cultuurpers