DONEREN
Leuk dat je op deze pagina terecht bent gekomen. Als het goed is heb je mijn investeringsvraag al gelezen via de Mail Chimp campagne of via dit bericht. Daarom volgt eerst praktische info over doneren. Daaronder vind je redenen waarom deze muziekverteller slechts €500 van het totaal van €2500 kan investeren.

PRAKTISCH
Doneren doe je rechtstreeks op mijn rekeningnummer
NL69 TRIO 0390460753
t.n.v. BR Roos o.v.v. je naam, mailadres + ‘donatie’ (als je geen tegenprestatie verwacht) of ‘sponsoring’ (als je wel een tegenprestatie wilt). In het laatste geval draag ik over een deel van je sponsoring BTW af. In de illustratie hiernaast vind je mijn tegenprestaties.

Met jouw bijdrage draag je bij aan een stap van deze Muziekverteller buiten de kunst & cultuurwereld. Een stap die ik zelf niet kan maken. Een stap die inkomsten genereert zodat in de toekomst veel meer creatieve energie kan gaan naar nieuwe muziekprojecten voor een groter publiek.

Ik hou je op de hoogte van de vorderingen via mail. En hoop je snel- doch uiterlijk 1 september 2019-  een groot GELUKT te kunnen mailen:).

ACHTERGROND BRECHTJE ROOS
Mijn hele professionele leven laat ik mensen luisteren. Tot 2010 gebeurde dat voornamelijk in concertvorm op kamermuziekpodia in binnen- en buitenland als uitvoerend muzikant. Sinds 2012 timmer ik aan de weg als pionierend muziekverteller met projecten op het snijvlak van de podium- en muziekeducatiewereld. Projecten om wijzer van te worden. Publiek luistert naar muziek, naar zichzelf, naar elkaar en (dus) naar de wereld.

WAT DE BOER NIET KENT
Nieuwe pionierende projecten komen lastig bovendrijven in deze overvolle wereld. Omdat de vorm anders is. De aanpak ongehoord. Maar projecten zijn daarom niet minder waardevol. Daar getuigen reacties van publiek en profs gelukkig van. ‘Een verrijking voor de ziel’ wordt vaak verzucht door luisteraars.

Mijn weg meandert. Een pionier kan vele kanten op: opdrachtgevers komen met specifieke vragen, nieuwe invalshoeken doemen, de actualiteit vraagt om nieuwe aanpak of er komt een mooie samenwerking op mijn pad. Wegen liggen open en worden gemaakt. Unieke, eenmalige projecten vragen vaak om dito aanpak. Ze vragen om toewijding en hoge (tijds)investeringen. Dat betaalt zich uit in van alles (mooie reacties, nieuwe samenwerkingen, veel ideeën) behalve een redelijk inkomen.

Dit komt mijns inziens onder andere door een aantal zaken:

ÉÉN
In onze huidige maatschappij lijkt het vooral te gaan over van tevoren berekende zekerheden en garanties over te behalen resultaten. Deze overtuigingen staan haaks op de wegen van creativiteit, op nieuwe nog te ontwikkelen projecten. Veel podia en organisaties spelen op safe. Net als veel publiek. Muziekeducatie is wegbezuinigd. Kortom, er wordt nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe, immateriële projecten. Terwijl er wel gezocht wordt naar het resultaat van mijn projecten: zelf-ontwikkeling, rust en verbinding met elkaar.

TWEE
Sinds kort weet de hele wereld het. Zeker als je grote kranten leest: gages van muzikanten (en deze muziekverteller) zijn ver beneden peil. Denk aan uurlonen tussen €15-€30 netto voor hoog opgeleide muziekprofs. Vaak wordt er zelfs vanuit gegaan door publiek en opdrachtgevers dat er gratis wordt gewerkt. En het woord hobby valt regelmatig. Onderaan deze tekst vind je linkjes die verwijzen naar de achtergrond van dit tekstblokje.

DRIE
Aan tijdsinvesteringen mijnerzijds geen gebrek. Ik zorg dat mijn materiaal er goed uitziet, ben pro-actief in de wereld en online. Ondanks stress om geld, blijft mijn creatieve energie stromen. Verzin mij (en luisteraars) rijk met geweldige plannen. Alles binnen de mogelijkheden die ik zelf heb. Financieel red ik het net. Harder werken kan nauwelijks. Sparen kan niet. Kortom, ik heb dus geen potje voor trainingen, opfriscursussen, verdieping of inhuur van diensten van derden terwijl die stap wél gemaakt dient te worden om andere opdrachtgevers aan te spreken.

Om verder te komen, heb ik dus expertise van profs uit andere vakgebieden nodig. Experts die wél betaald worden naar waarde. Denk aan uurlonen tussen €75-€120. Iedereen die een beetje kan rekenen, snapt mijn onvermogen tot financiële investeringen. Er bestaan wel wat subsidiepotjes. Ik heb ze om allerlei redenen nog nooit ingezet. Onderaan de mail vind je een link naar een artikel van mij bij Cultuurpers dat daar over gaat.

Oh ja, natuurlijk steek ik heus hand in eigen boezem. Dat doe ik vaak publiekelijk. Lees de woorden over verantwoording nemen maar. Ook bij Cultuurpers (2015). Creatieven dienen zich zakelijker en bewuster op te stellen. Ik ben er hard mee bezig.

Hoe dan ook. Mijn stap naar meer en andere opdrachtgevers kan ik alleen maken met hulp. Van jou.

Waarvoor mijn welgemeende dank!

WAAROM GEEN CROWDFUNDING BIJ VOOR DE KUNSTEN
Yep, ook dit project doe ik weer in eigen beheer. Bij platforms als Voor de Kunst zijn ‘directe’ zaken goed te sponsoren (nieuwe cd, strijkstok, voorstelling).  Immateriële projecten zijn minder sexy. Zo’n platform kost geld. Geld dat ik liever allemaal investeer in het doel. Daarbij zijn het ook daar vooral directe fans die doneren. En jou bereik ik ook via deze weg. Nadeel: ik heb geen fancy teller op de site die precies bijhoudt hoe de donaties gaan;).  Soit. Je hoort via mail van mij hoe de vlag erbij hangt. Uiterlijk 1 september 2019 hoop ik alles bij elkaar te hebben.

Ondertussen zijn mijn eerste stappen met Studio Laucke Siebein dan reeds gezet. Stappen die ik graag deel.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het me weten via mail, telefoon of sociale media.

A suivre!

LINKJES
Artikelen over geld en muzikanten in Trouw, Volkskrant, Parool
Artikel over o.a. subisidie bij Cultuurpers
Artikel over NEE zeggen als muzikant bij Cultuurpers