Achter de schermen juni ’18

‘Veel waardering voor de vertaling die je maakt voor nieuwe luisteraars’, aldus feedback van Dag in de Branding, maar (voorlopig) toch geen verdere samenwerking…

LEUK
Hier heersen hele fijne, krachtige vibes dankzij de projecten die plaatsvonden in mei. Naast leuke muziekworkshops waarbij het vooral om de bijvangst van muziek ging- kennismaken met elkaar via muziek bij een projectkoor en een bedrijf in re-organisatie- is de tweede duik ín de nieuwe muziek in opdracht van Festival Dag in de Branding een waar avontuur geweest. De eerste duik was in maart.

NOUVEAU
Werken met muziekmakers van nu vind ik zeer bevredigend. Ik duik in hun wereld. Spreek en mail met ze. Luister naar hun muziek en verhaal. Leer nieuwe dingen. Krijg inkijkjes in zeer eigen, creatieve koppen. Daar brouw ik dan een associatief verhaal van waarbij het uitgangspunt is (nieuwe) luisteraars te prikkelen anders te luisteren. Meer te horen. Ik vraag me van alles af en deel dat met publiek. Maak hen bewuster van het leuke spel dat je zélf kunt spelen met (soms) onbegrijpelijke klanken. Tijdens mijn werkproces zie, beluister en voel ik de rest van de wereld door een heel nieuw filter. Ontdek ineens rode draden die ook lopen door andere (kunst)werelden.

PAR EXAMPLE
Ik noem één zo’n draad: Voor beide componistes die ik interviewde (Barbara Ellison en Petra Strahovnik) is het belangrijk dat luisteraars hun eigen verhaal maken cq indruk kunnen hebben van klanken. Zonder voor-info een klankduik nemen. Tijd en aandacht nemen voor muziek. Ideaal gezien zou het publiek geblinddoekt in de concertruimte zitten. Dit zijn de woorden die Barbara en Petra beide bezigden.

Die woorden las ik dan in de week voorafgaand aan het festivalweekend, letterlijk terug in een Volkskrantinterview met band Haevn. De kop luidde ‘Luister goed’. Hun CD heet ‘Eyes Closed’ en in het interview lees je o.a. ‘Het gaat erom wat jij in die een-op-een-relatie met de muziek eruit haalt. Wij willen daartoe de aanzet geven.’

PING!
Dát vind ik dan weer leuk. Zo’n gelijkenis. Opvallend en tekenend voor deze tijd. Creatieven pikken (maatschappelijke, actuele) signalen op en vertalen dat naar ‘hun taal’. Daar past de uitspraak over hedendaagse muziek van componist Eliott Carter dan weer perfect bij: ‘Een levende uitdrukking van wat er NU in mensen omgaat’. En op deze manier associeer, combineer en ontdek ik me suf. Zo verzamel ik ontzettend veel materiaal dat ik graag zou delen met publiek. Helaas lukt dat niet echt in een intro van ca. 20 minuutjes. En mede daardoor past het niet binnen de huidige (overvolle) festivalprogrammering.

BON
Niet getreurd, alhoewel het zeker jammer is, want een hele grote kans dat deze muziekverteller komend seizoen- net als in het najaar van 2017- een project ontwikkelt in samenwerking met ensemble Modelo62: opnieuw een hedendaags (kamer)muziek project. Van ca. 60 minuten en dit keer zelfs op vier locaties.

A suivre!

LINK
Interview Haevn